Integracja Sensoryczna
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 03, czerwiec 2015 20:14
Metoda integracji sensorycznej jest jedną z najnowszych kompleksowych metod terapeutycznych. Stosowana jest w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym, trudnościami w nauce szkolnej i z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego.
Główne założenia teorii integracji sensorycznej (SI) - to organizacja wejściowych danych zmysłowych dokonanych przez mózg w celu produkowania odpowiedzi adaptacyjnych na wymagania otoczenia.
Wybrane objawy u dzieci młodszych, które mogą świadczyć o nieprawidłowym przetwarzaniu bodźców zmysłowych, to:
- nadmierny niepokój, drażliwość i impulsywność,
- lękliwość i postawa wycofania się,
- nadruchliwość i problemy koncentracji uwagi,
- kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową,
- nienaturalne silne domaganie się czynności i zabaw związanych z obracaniem się, huśtaniem, ślizganiem, podskakiwaniem lub unikanie takich doznań,
- lęk przed oderwaniem nóg od podłoża,
- choroba lokomocyjna,
- niewłaściwy wzorzec postawy i chodu,
- niskie napięcie mięśniowe i nadmierna męczliwość,
- zła tolerancja wrażeń dotykowych,
- brak umiejętności w naśladowaniu ruchów,
- powtarzanie czynności( perseweracje ruchowe),
- zaburzenia rozwoju językowego i zdolności komunikacyjnych,
- trudności w opanowaniu umiejętności pisania,
- trudności z nauką czytania
Formy terapii integracji sensorycznej są bardzo atrakcyjne dla dzieci, odbywają się na sali gimnastycznej lub w specjalnie przystosowanym pomieszczeniu.
Terapia SI nie zastępuje nauki w szkole, jednak sprawia, że uczenie staje się łatwiejsze.
Opracowanie mgr Danuta Bagińska
http://archiwum.oswnr2.bydgoszcz.pl/index.php/zajecia-terapeutyczne/integracja-sensoryczna#sigFreeIdbab1a51f4c