Bydgoszcz
  • Adres Ośrodka
  • ul. Akademicka 3
  • 85-796 Bydgoszcz
  • tel: 52 344-74-15
  • sekretariat
  • tel: 52 344-74-10(20)
  • portiernia
  • fax: 52 346-36-16
  • e-mail
  • oswbiuro@wp.pl
  • Ciekawe informacje
  • film
  • nowa strona
  • Oferta edukacyjna OSW nr 2
  • bip
  • Organem prowadzacym dla OSW nr 2 jest Samorząd Województwa Kujawsko Pomorskiego
  • Urząd Marszałkowski
Strona główna > Publikacje > Położenie i otoczenie OSW nr 2

Położenie i otoczenie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 - Mieczysław Jaskuła

Bydgoszcz leży na pograniczu regionów i jest jedynym miastem w Polsce, którego mieszkańcy nie utożsamiają się z żadną krainą geograficzną ani etnograficzną. Również Fordon i nasz ośrodek ma interesujące położenie geomorfologiczne, leży w obrębie Pradoliny Toruńsko - Eberdswaldzkiej i w dolinie Wisły. Nieopodal ośrodka wznoszą się wysokie Wzgórza Fordońskie, które są fragmentem dawnego zbocza pradoliny i zbocza Prawisły. Wzgórza wznoszące się 50 – 60 m ponad dno doliny, porozcinane licznymi głębokimi parowami na skutek erozji wodnej, mają niezwykle malowniczy krajobraz. Ze wzgórz rozciągają się piękne widoki na Wisłę, miasto i okolice. Szczególnie nocą rozświetlone miasto robi wrażenie. Lasy na wzniesieniach, skupiska krzewów, trawiaste polany i kręte ścieżki czynią ten teren bardzo atrakcyjny dla spacerów i wypoczynku miejscowej ludności.

Przed 12 000 tyś lat (p. n. e.) przez dzisiejszą Bydgoszcz przepływały wody z topniejącego lądolodu, który wtedy zalegał na Pomorzu i wycofywał się na północ. Obecna dolina Brdy była jednym z dawnych szlaków wód roztopowych, które spływały z lądolodu i uchodziły do bardzo rozległej Pradoliny Toruńsko – Eberswaldzkiej. Wody w pradolinie kierowały się na zachód i przepływały przez obecne Nakło, Gorzów Wielkopolski, Berlin i wpływały do Morza Północnego. Po ustąpieniu lądolodu ok. 10 000 tys. lat (p. n. e.) swoją dolinę ku północy zaczęła formować Prawisła. Wtedy w okolicach Bydgoszczy było wietrznie i mroźno. Na obszarze tym pozbawionym zupełnie roślinności wiatr usypywał wydmy. Między wzniesieniami płynęły rzeki, natomiast w obniżeniach znajdowały się liczne mokradła, bagna i jeziora. Z czasem klimat łagodniał, Wisła ugruntowała swoje koryto, a na teren wkroczyły lasy. Gdy pojawili się ludzie, stopniowo je karczowali pod osiedla, drogi i pola uprawne.

Obecny las w otoczeniu ośrodka ma charakter miejski, jest w pełni zagospodarowany i w niczym nie przypomina pierwotnej puszczy. Głównym gatunkiem lasotwórczym jest sosna z domieszką dębu, brzozy, klonu i lipy. Runo leśne jest dość bogate w rośliny zielne i paprocie. Z większych zwierząt czasem można zaobserwować przebiegające sarny, zające i wiewiórki. Las upiększa otoczenie naszego ośrodka, stanowi jego element dekoracyjny. Położenie środka przy lesie jest bardzo korzystne ze względów zdrowotnych i rekreacyjnych . Las tworzy specyficzny mikroklimat. W lecie jest chłodniej i wilgotniej, a zimą cieplej. W powietrzu unoszą się zapachowe olejki eteryczne, które działają bakteriobójczo, przeciwzapalnie i uspokajająco. Nieustanny proces fotosyntezy odnawia zapas tlenu w atmosferze, dlatego w lesie jest go pod dostatkiem. Drzewa stanowią naturalny filtr zatrzymujący pyły i gazy emitowane przez przemysł i transport miejski. Tworzą również zaporę dla wiatrów i swoiste ekrany dźwiękochłonne, dzięki którym jest ciszej i spokojniej. Wrażenia dźwiękowe szumu drzew i odgłosów zwierząt oraz zapachy i wszechobecna zieleń dostarczają niepowtarzalnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych. Z dala od zgiełku miejskiego, świeże powietrze i urok leśnych ostępów łagodzą nerwy i wpływają kojąco i odprężająco na organizm człowieka. Dlatego, w celu utrzymania dobrej kondycji psycho – fizycznej, powinno się każdą możliwą okazję wykorzystać do przebywania w lesie, pamiętając jednocześnie, że las nie znosi hałasu i śmieci.

Nauczyciele i wychowawcy naszego ośrodka bardzo często organizują ze swoimi podopiecznymi wyjścia do lasu, na spacer, na grzyby lub zajęcia dydaktyczne. W kwietniu i we wrześniu z okazji międzynarodowych akcji ekologicznych wychowawcy internatu wraz z wychowankami zbierają w lesie śmieci, pozostawione niestety przez ludzi, co dowodzi, że nie wszyscy szanują las i nie wszyscy doceniają jego walory.